Loading...

گذران اوقات فراغت

//گذران اوقات فراغت

گذران اوقات فراغت

گذران اوقات فراغت در جهان

انسانهای نخستین، غارها را محل مناسبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت خود یافته بودند . از مطالعه غارها می توان دریافت که اولین گروههای خانوادگی عصر حجر در اوقات فراغت خود آثار هنری به وجود می آورده بعد از آن دوره بازی ها شکل گرفتند . بازی هایی مانند دو، انواع پرش، پرتاب وزنه، کشتی و بازیهای مختلف با توپ در دوران باستان . در سال 884پیش از میلاد مسیح ، بازیهای المپیک در یونان به وجود آمدند و 12 قرن ادامه یافت و در این سالها گذران اوقات فراغت به صورت تماشای برنامه های ورزشی بود . و برخی از اوقات آسودگی ( فراغت ) یونانیان به تماشای نمایش دراماتیک که به صورت جشن در معبد خدای ( یونی سوس ) برپا می شد، می گذشت .

جشن هایی که از صبح تا شام طول می کشیدند و جمعیتی عظیم تماشاچی آن بودند . با ظهور امپراطوری رم ، با نوع دیگری از گذران اوقات فراغت روبرو می شویم ، و آن فرصتی برای تماشا و یا شرکت در مسابقه ها، جنگ های گلادیاتوری و نمایشهای خنده آور و کمدی بود .

گرمابه های عمومی نیز مکانی بود که در آنها ماساژ و ورزشهای مخصوص انجام می شد . و جمعیت زیادی از ابتدای روز تا غروب آفتاب در آن به سر می بردند . مصریان قدیم به جنگ گاوها، توپ بازی و سایر بازیهای قهرمانی علاقه فراوانی داشتند و بیشتر ساعتهای بیکاری خود را صرف این سرگرمیها می کردند . ولی این سرگرمیها فقط مربوط به طبقات ممتاز و بالای جامعه بودند .

در صده های میانه نیز بازی تنها منحصر به طبقه اشراف بود و اگرچه مردم عادی به تقلید از اشراف به ورزش می پرداختند ، با اینهمه سرگرمیهای اساسی آنان را جشن های مذهبی و فعالیتهای وابسته به این جشنها تشکیل می داد و تفریح و سرگرمی به مفهوم امروزه در انحصار طبقات ممتاز قرار داشت .

امروزه گذران اوقات فراغت به فعالیت سازنده چون هنر، ورزش و مانند آن سپری می شود . رواج این گونه فعالیت های پر کننده اوقات فراغت سبب شده که فعالیت های سازنده که سبب توسعه فکری افراد و پرورش استعدادهای آنها می شود افزایش یابد .

گذران اوقات فراغت در ایران

گرچه آگاهی از چگونگی زندگی ، کار و فراغت مردم ایران در دوران پیش از اسلام بسیار محدود است اما از مدارک و اسناد و شواهد موجود می توان دریافت که مزایای آسودگی ، بیشتر خاص طبقات بالای جامعه بوده و عامه مردم که به کار دشوار و ممتد درگیر بوده اند، تنها از فرصت های کوتاه برای استراحت و فعالیت های ساده، دید و بازدید و گفتگو شرکت در مراسم و جشن های ملی و مذهبی
بهره مند می شده اند .

« (هردوت)می نویسد :ملت ایران از شبانان پرطاقت که در نقاط سخت و کوهستانی زندگی می کردند تشکیل می شد.» بدیهی است در چنین جامعه ای که هنوز به مرحله شهرنشینی اقتصاد شهری نرسیده بود ، اگر اوقات فراغتی از کارهای دشوار شبانه روزی باقی می ماند ، به همان ورزش های توان آزمایی که افراد را بیشتر آماده کار و مشغله های جدی زندگی می کند، مانند کشتی، چوگان بازی، زوبین اندازی و شکار صرف می شد .

رونق روزافزون شهرنشینی در دوران اشکانیان و سامانیان، بصورت تازه ای از سرگرمی ها اوقات فراغت را در جامعه ایران پدید آورد . اخلاق و آداب بتدریج تلطیف شد و ذوق امور تفننی و تجملی بیش از پیش نیرو گرفت . برای نمونه، رواج موسیقی، بازی شطرنج و هشت پا ( تخته نرد ) از جمله وسایل تفریحی طبقات ممتاز به خصوص در عهد ساسانی به شمار می رفت .

در این ایام بین حیات شهری و زندگی روستایی ، تضاد روزافزون پدید آمد . اگر فراغتی بود نصیب شهرنشینان می شد . زیرا روستائیان که در بند حاکمان بزرگ اسیر بودند بار مسئولیتی سنگین در تأمین معیشت به دوش می کشیدند و از مواهب زندگی ، به ظاهر لذت نمی بردند . اما در جشن هایی که جنبه ملی و مذهبی داشت بی شک عامه مردم حضور داشتند . نوروز، مهرگان ، سده ، تیرگان و آذرگان که هریک آداب و رسوم مخصوصی داشت از جمله این جشنها بود .

با اسلام آوردن ایرانیان ، مردم نه تنها جشن های گذشته ( نوروز، سده، مهرگان و … ) را برپا می داشتند بلکه تحت تأثیر اسلام به برگزاری اعیادی چون عید قربان ، عید فطر و … می پرداختند و اوقات خود را به دید و بازدید ، گردش در باغ و بوستان به تجمع در معابد و مساجد و خانقاهها ، گوش دادن به نقالان و معرکه گیران ، تماشای نمایش های عمومی چون پهلوانان دوره گرد و گریز به میخانه ها و خرابات ، شرکت در مراسم چراغانی ، آتش بازی پرداختن به ورزش و … می گذراندند . در کلیه این ادوار نوع سرگرمی ها بین زن و مرد متفاوت بود .

در زمان شاه عباس انواع سرگرمیهای عمومی رونق گرفت و ساز و آواز نه تنها در مجالس خصوصی بلکه در قهوه خانه ها نیز معمول شد .آداب و رسوم مربوط به فراغت تا دوران مشروطیت ، اساس سنتی خود را حفظ کرد . اما با ورود ماشین و وسایل مدرن به زندگی مردم و رواج غرب گرایی ، مسئله فراغت شکل دیگری به خود گرفت .

 

 

نویسنده : مسعود زمانیها

با معمار نمونه همراه باشید

 

2019-10-03T11:58:59+03:302nd اکتبر, 2004|Tags: , , , , |۰ Comments
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

گروه معماری و دکوراسیون داخلی مسعود زمانیها

طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس و فاخر معماری و معماری داخلی

اطلاعات تماس

Phone: 0098 - 21 - 26416252

Mobile: 0098 - 912 - 1045329

Web: http://nemoneh.com